Velkommen hit!

Denne bloggen inneholder bilder og info om pelargoner jeg har eller har hatt. Alle bildene er tatt av meg, og skal ikke kopieres eller brukes av andre, uten at jeg har gitt tillatelse til det.
Bildene er klikkbare, hvis man ønsker å se det i større format.



Ønsker noen kontakt er mailadr: epelargon@gmail.com


torsdag 10. mai 2012

Erling`s laxrosa

Dette er en gammel norsk arvepelargonium fra Ringebu i Gudbrandsdalen. Planten skal være minst 50 år gammel, og gått i arv fra svigermor til svigerdatter som igjen har gitt den til sin bror , og det er fra han man har navnsatt planten til Erling`s laxrosa.
Planten er storvokst og villig, og får store laksrosa blomster, bladverket er gressgrønt med tydelig sone på hvert blad.
Planten er meget blomstervillig, og en av de mange gamle planteskatter som har vandret i generasjoner.
pelargonium i mai 108pelargonium i mai 112pelargonium i mai 118

3 kommentarer:

marit,skrebergene@live.no sa...

Liker godt disse gamle sortene,
har maken.Vil kikke innom her.
Har et spørsmål inne om voodoo får se om jeg kommer inn igjen.

Anna sa...

Erlings pelargon ser exakt ut som en sort jag fått av min granne Inga. Inga fick den av en granne 1949 när hon gifte sej och flyttade från barndomshemmet i Lönhult till sitt nya hem i Norra Björstorp utanför Brösarp.

Jag håller med om att den är en skatt!

Elisabeth sa...

Så hyggelig å lese, Anna. Det er alltid morsomt med disse gamle sortene som har vandret rundt i mange hjem :D